Python je v současnosti nejoblíbenější programovací jazyk pro výuku programování. Není to však jen výukový jazyk, je také široce prakticky používaný. Na Umíme programovat používáme Python 3 (ten je zpětně nekompatibilní s dříve používanými verzemi Pythonu, nyní se však již dominantně používá tato verze).

Pokud chcete v Pythonu více programovat, doporučujeme nainstalovat si ho na vlastní počítač. Nicméně na to, abyste se naučili základy programování v Pythonu vystačíte i s prohlížečem. Na Umíme programovat nabízíme spoustu cvičení a příkladů, které můžete řešit přímo na stránkách.

  • Pro úplné začátky zkuste cvičení „Rozhodovačka“, kde pouze vybíráte z nabízených možností. Jak se trochu rozcvičíte, můžete zkusit „Výstup programu“, kde píšete odpověď na klávesnici.
  • Ve cvičení „Porozumění programům“ máte k dispozici vypracované příklady. Na nich se můžete podívat, jak programy v Pythonu vypadají. Ke každému příkladu je připravena série kontrolních otázek, pomocí kterých si můžete prověřit, jak programu rozumíte.
  • Především si však zkuste samostatné programování. K tomu slouží cvičení „Programování v Pythonu“ a „Python želva“. Program píšete přímo v prohlížeči, kde si ho můžete i spustit a hlavně automaticky otestovat, zda je správně.

Rozhodovačka

Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.


Programování v Pythonu
Proměnné a výrazy
Proměnné a číselné výrazy v Pythonu  Nový obsah   
Logické výrazy v Pythonu  Nový obsah   
Proměnné a výrazy: mix
Řízení výpočtu
Podmíněný příkaz (if) v Pythonu  Nový obsah   
Cyklus for v Pythonu  Nový obsah   
Cyklus while v Pythonu  Nový obsah   
Funkce  Nový obsah   
Řízení výpočtu: mix
Datové typy a jejich využití
Přehled datových typů   
Řetězce v Pythonu   
Seznamy v Pythonu   
Slovníky v Pythonu   
Objekty v Pythonu   
Datové typy: mix


Výstup programu

Cvičení, ve kterém dostanete krátký program a máte určit, co vypíše.


Programování v Pythonu
Proměnné a výrazy
Proměnné a číselné výrazy v Pythonu   
Řízení výpočtu
Podmíněný příkaz (if) v Pythonu   
Datové typy a jejich využití
Řetězce v Pythonu   
Seznamy v Pythonu   
Slovníky v Pythonu   
Datové typy: mix


Programování v Pythonu

Programování přímo v prohlížeči, s automatickým vyhodnocením správnosti programu. Cvičení používá programovací jazyk Python 3.

V tomto cvičení píšete programy, které pracují s textem a čísly. Pokud chcete obrázky, zkuste cvičení Python želva.


Proměnné a číselné výrazy v Pythonu

Logické výrazy v Pythonu

Podmíněný příkaz (if) v Pythonu

Cyklus for v Pythonu

Textové obrázky

V této sadě budeme vykreslovat „obrázky“ pomocí textových znaků (někdy označováno jako „ASCII art“). Tyto příklady slouží především pro procvičení vnořených cyklů.

Úpravy programů

V této sadě máte k dispozici připravené programy, které je potřeba pochopit a mírně upravit.

Počítání s čísly

V této sadě si procvičíme počítání s čísly: od jednoduchých výpisů až po některé klasické algoritmy.

Záludné

Tato sada obsahuje mix příkladů na různá témata. Příklady jdou stále řešit docela krátkými programy, ale mohou již potrápit trochu více než příklady v ostatních sadách.

Řetězce v Pythonu

Seznamy v Pythonu

Python želva

Naprogramujte želvu, aby kreslila pěkné obrázky. Želva rozumí pokynům jako je „jdi dopředu“ či „zatoč doprava“. Programy tvoříte pomocí jazyka Python 3. Pro rozcvičení můžete použít verzi želví grafiky v grafickém programování.

Zájemci najdou více informací o želví grafice v knížce od jednoho z autorů projektu Umíme programovat.


Základy

Pro začátek využijeme jen základní příkazy pro posun a zatáčení a nakreslíme pár jednoduchých obrázků.

Opakování

Nyní využijeme opakování (pomocí for cyklu v Pythonu), což nám umožní snadno vykreslit třeba různé geometrické útvary.

Funkce

Želvu můžeme učit nové příkazy –⁠ na tom si dobře procvičíme funkce v Pythonu a navíc již vykreslíme zajímavé obrázky.

Správné úhly

Na následující obrázky nepotřebujeme žádné složité programy, musíme ale správně určit úhly. Zkuste správnou velikost úhlů vymyslet, ne jen náhodně tipovat.

Zajímavé vzory

Želví grafikou jdou kreslit různé zajímavé vzory. Často to jde snadno, jen je potřeba se na obrázek správně podívat...

Proměnné

Nyní přidáme proměnné, které nám umožní kreslit obrazce různé velikosti či zatáčet o proměnlivý úhel.

Rekurze a fraktály

Náročné, bonusové téma pro pokročilé. Za využití rekurze můžeme pomocí želví grafiky kreslit elegantní fraktály. Jde to často krátkým programem, který však vůbec není lehké vymyslet...



NAPIŠTE NÁM

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Časté dotazy Návody pro rodiče Návody pro učitele

Čeho se zpráva týká?

Obsah Ovládání Přihlášení Licence Různé

Text zprávy

E-mailová adresa (ať Vám můžeme odpovědět)


Odeslat

Vzhledem k uzavření škol mají systémy Umíme zvýšený provoz a množství dotazů. Prosím zasílejte pouze nezbytné dotazy a připomínky. Před zasláním dotazu si prosím prohlédněte časté dotazy. Děkujeme za pochopení.
Prosím nezasílejte dotazy na prozrazení řešení úloh či na vysvětlení postupu. Děkujeme.