Řízení výpočtu


Nadřazené: Programování v Pythonu

Podtémata
Sekvence příkazů
Podmíněný příkaz (if) v Pythonu Více 
Cyklus for v Pythonu Více 
Cyklus while v Pythonu Více 
Vnořené cykly Více 
Funkce Více 
Rekurze
Řízení výpočtu: mix

Rozhodovačka

Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.


Řízení výpočtu
Podmíněný příkaz (if) v Pythonu   
Cyklus for v Pythonu   
Cyklus while v Pythonu   
Funkce  Nový obsah   
Řízení výpočtu: mix


Výstup programu

Cvičení, ve kterém dostanete krátký program a máte určit, co vypíše.


Řízení výpočtu
Podmíněný příkaz (if) v Pythonu   


Programování v Pythonu

Programování přímo v prohlížeči, s automatickým vyhodnocením správnosti programu. Cvičení používá programovací jazyk Python 3.

V tomto cvičení píšete programy, které pracují s textem a čísly. Pokud chcete obrázky, zkuste cvičení Python želva.


Podmíněný příkaz (if) v Pythonu

Cyklus for v Pythonu

Textové obrázky

V této sadě budeme vykreslovat „obrázky“ pomocí textových znaků (někdy označováno jako „ASCII art“). Tyto příklady slouží především pro procvičení vnořených cyklů.

Úpravy programů

V této sadě máte k dispozici připravené programy, které je potřeba pochopit a mírně upravit.

Počítání s čísly

V této sadě si procvičíme počítání s čísly: od jednoduchých výpisů až po některé klasické algoritmy.

Záludné

Tato sada obsahuje mix příkladů na různá témata. Příklady jdou stále řešit docela krátkými programy, ale mohou již potrápit trochu více než příklady v ostatních sadách.

Python želva

Naprogramujte želvu, aby kreslila pěkné obrázky. Želva rozumí pokynům jako je „jdi dopředu“ či „zatoč doprava“. Programy tvoříte pomocí jazyka Python 3. Pro rozcvičení můžete použít verzi želví grafiky v grafickém programování.

Zájemci najdou více informací o želví grafice v knížce od jednoho z autorů projektu Umíme programovat.


Základy

Pro začátek využijeme jen základní příkazy pro posun a zatáčení a nakreslíme pár jednoduchých obrázků.

Opakování

Nyní využijeme opakování (pomocí for cyklu v Pythonu), což nám umožní snadno vykreslit třeba různé geometrické útvary.

Funkce

Želvu můžeme učit nové příkazy –⁠ na tom si dobře procvičíme funkce v Pythonu a navíc již vykreslíme zajímavé obrázky.

Rekurze a fraktály

Náročné, bonusové téma pro pokročilé. Za využití rekurze můžeme pomocí želví grafiky kreslit elegantní fraktály. Jde to často krátkým programem, který však vůbec není lehké vymyslet...

Správné úhly

Na následující obrázky nepotřebujeme žádné složité programy, musíme ale správně určit úhly. Zkuste správnou velikost úhlů vymyslet, ne jen náhodně tipovat.

Zajímavé vzory

Želví grafikou jdou kreslit různé zajímavé vzory. Často to jde snadno, jen je potřeba se na obrázek správně podívat...

Proměnné

Nyní přidáme proměnné, které nám umožní kreslit obrazce různé velikosti či zatáčet o proměnlivý úhel.



Robotanik

Robotanik je programátorská úloha s jednoduchými pravidly, snadným ovládáním a mnoha zajímavými úlohami. Základní úlohy jsou řešitelné i pro úplné programátorské začátečníky. Pokročilé úlohy dají zabrat i zkušeným programátorům a poslouží především jako velmi dobrý trénink rekurze.

Pokud chcete zkusit na rozcvičení něco snadnějšího, zkuste hru Šipkovaná.


Těžké

Tady už to začíná být komplikovanější. U těchto příkladů už je často potřeba využít naplno princip rekurze (zanořování a vynořování z funkcí).



Programátorská úkolovka

V této úloze je úkolem určit tajný kód pomocí výpočtu. Jak výpočet provedete, záleží jen na vás, jako odpověď zadáváte pouze výsledný kód. Úlohy jsou připraveny tak, aby byly snadno řešitelné v programovacím jazyku Python. Můžete ale klidně použít i jiné programovací jazyky.


Počítání s čísly



NAPIŠTE NÁM

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Časté dotazy Návody pro rodiče Návody pro učitele

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence