
Python želva
Naprogramujte želvu, aby kreslila pěkné obrázky. Želva rozumí pokynům jako je „jdi dopředu“ či „zatoč doprava“. Programy tvoříte pomocí jazyka Python 3. Pro rozcvičení můžete použít verzi želví grafiky v grafickém programování.
Zájemci najdou více informací o želví grafice v knížce od jednoho z autorů projektu Umíme programovat.
Základy
Pro začátek využijeme jen základní příkazy pro posun a zatáčení a nakreslíme pár jednoduchých obrázků.
Opakování
Nyní využijeme opakování (pomocí for cyklu v Pythonu), což nám umožní snadno vykreslit třeba různé geometrické útvary.
Funkce
Želvu můžeme učit nové příkazy – na tom si dobře procvičíme funkce v Pythonu a navíc již vykreslíme zajímavé obrázky.
Správné úhly
Na následující obrázky nepotřebujeme žádné složité programy, musíme ale správně určit úhly. Zkuste správnou velikost úhlů vymyslet, ne jen náhodně tipovat.
Zajímavé vzory
Želví grafikou jdou kreslit různé zajímavé vzory. Často to jde snadno, jen je potřeba se na obrázek správně podívat...
Proměnné
Nyní přidáme proměnné, které nám umožní kreslit obrazce různé velikosti či zatáčet o proměnlivý úhel.
Rekurze a fraktály
Náročné, bonusové téma pro pokročilé. Za využití rekurze můžeme pomocí želví grafiky kreslit elegantní fraktály. Jde to často krátkým programem, který však vůbec není lehké vymyslet...

Želví grafika
Naprogramujte želvu, aby kreslila pěkné obrázky. Želva rozumí pokynům jako je „jdi dopředu“ či „zatoč doprava“. Programy tvoříte pomocí přetahování grafických bloků. Základní úlohy jsou jednoduché a zvládnou je i děti na prvním stupni ZŠ. Želva je však šikovná a zabaví i zdatné programátory – umí třeba i elegantní fraktály. Pokročilí řešitelé navíc mohou využít cvičení Python želva, ve kterém se želva programuje textově.
Zájemci najdou více informací o želví grafice v knížce od jednoho z autorů projektu Umíme programovat.
Základy
Pro začátek naučíme želvu základní příkazy pro posun a zatáčení a nakreslíme s ní pár jednoduchých obrazců. Pokud si sami potřebujete ujasnit, jak fungují úhly, zkuste nejdřív pexeso na úhly.
Jednoduché kreslení
Přidáme želvě možnost opakovat příkazy, díky čemuž zvládne vykreslit už trochu zajímavější obrázky.
Kreslení
Aby to kreslení nebylo tak fádní, naučíme želvu malovat barevně a zvedat štětec.
Vzory s opakováním
Když správně použijete vnořené opakování, želva dokáže vykreslit zajímavé obrazce.
Správné úhly
Želva zvládne nakreslit pěkné hvězdy a další obrazce. Musíte jí ale říct, o jaký úhel má přesně zatočit. Zkuste ten správný úhel nehádat, ale vypočítat.
Kreslení II
A teď si zkusíme nakreslit pár obrázků z (želvího) života. Kreslení těchto obrázků není sice úplně jednoduché, ale nevyžaduje žádný složitý nápad.
Vzory s opakováním II
Pár dalších vzorů s pravidelným opakováním. Některé vypadají komplikovaně, ale jdou všechny vykreslit snadno. Jen je potřeba se na ně správně podívat.
Proměnné
Naučíme želvu používat proměnné a ta nám díky tomu nakreslí pěkné spirály.
Želví experimentárium
Na závěr tu máme úlohy „na hraní“. U těchto úloh není žádné jasné zadání k vyřešení. Máte připravený program, se kterým můžete experimentovat.