Cykly s proměnnými

MVG
Zkopírovat krátkou adresu (umime.to/MVG)
Ukázat QR kód

umime.to/MVG


Stáhnout QR kód
Ukázat/skrýt shrnutí

Během opakování příkazů se nám někdy hodí vědět, v kolikátém opakování (iteraci) právě jsme. K tomu lze využít následující konstrukci, v programovacích jazycích označovanou jako for cyklus:

Proměnnou, která se během cyklu automaticky mění (v tomto případě označenou k) nazýváme řídící proměnná cyklu. Řídící proměnné lze využít v libovolných výrazech uvnitř cyklu. For cykly lze do sebe vnořovat. Všimněte si pořadí, ve kterém se řídící proměnné mění:

Proměnné lze využít také v rámci podmínek cyklu opakuj dokud:

V tomto případě si musíme dávat obzvlášť pozor na zacyklení – situaci, kdy podmínka cyklu nikdy nepřestane platit a cyklus se tedy bude opakovat donekonečna. To se může stát například tehdy, když zapomeneme v těle cyklu měnit hodnotu proměnné, která figuruje v podmínce, když příkaz měnící proměnnou chybně odsadíme (takže nebude součástí cyklu), nebo když nevhodně formulujeme podmínku tak, že nepřestane platit navzdory změně proměnné:

Souhrn mi pomohl
Souhrn mi nepomohl
Souhrn je skryt.

Rozhodovačka

Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.


Cykly s proměnnými  
Zobrazit souhrn tématu


Želví grafika

Vykreslování obrázků želví grafikou za využití blokového programování.


Proměnné

Naučíme želvu používat proměnné a ta nám díky tomu nakreslí pěkné spirály.

Proměnné II

Složitější příklady s proměnnými.



ProgMalování

Tvorba obrázků skládáním základním tvarů (např. kruh, čtverec), využití blokového programování.


Proměnné

A teď si přidáme proměnné, což dohromady s opakováním umožňuje dělat nové zajímavé vzory.



NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence